onsdag 16. mars 2011

Krydderkake til besvær...

Igår hadde co-tolken min, Jeanette, med seg et lite stykke krydderkake i matboksen sin som hennes kjære hadde bakt. Jeg klarte ikke la vær enn at jeg måtte lukte på den. SOLGT! Dette måtte jeg bare finne en oppskrift på... Siden jeg hadde noen nydelige venninner på reker og vin her i går, så fikk jeg ikke prøvd lavkarbo-krydderkakerier før i dag.  




Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften. Må si jeg er OK fornøyd med det første resultatet, og legger derfor ut en revidert utgave av oppskriften på slik jeg tror den burdte vært laget:


4 egg     2 kh                                       
+
1 dl sukrinsukker 0 kh 
= tykk eggedosis


Bland det tørre sammen før du rører det inn i eggedosisen: 
170 gr mandelmel  6,8 kh
1 ts kanel
1ts malt nellik
1 ts malt ingefær
1-1,5 ts bakepulver 
evt 0,5-1 ts kardemomme
Krydderier+bakep ca 2 kh


tilsett så 
100 gr smeltet meierismør 1 kh


Totalt ca 10-12 kh avhengig av hvordan du regner karbohydratene dine (da noen utelater å telle smør, krydder eller egg osv)


Stekes i brødform på varmluft 175 C i ca 35 min. 


Voila! Har allerede spist ett stort stykke. Hvordan skal dette ende?
Klarer du å la være å prøve denne? 


Jeanette: tar med et kakestykke til deg imorgen så du får smake min lavkarbo-variant!  

1 kommentar:

  1. Jippi jippi jippi! :D Dænj så spænnende ut! Men du, me ska itj tolke sammen i mårrå:( ta å lægg en bit i fysarn t..ehh..tirsdan(?) du :P

    SvarSlett