onsdag 9. mars 2011

Hjemmelaget Troika og Snickers :D

Suksess? Det får dere selv bedømme når dere også har prøvd!
Jeg er godt fornøyd og synes det er farlig å ha disse i kjøleskapet siden mengden minker og minker...
Troika/Gelesjokolade lages enkelt.

Først: lag gele av fun light saft (jordbær/bringebær), gelatinplater eller gelatinpulver og evt litt sukrinsukker. Blandeforholdet må du finne ut av selv etter ønsket styrke på smaken i geléen. Blandingsforhold med gelatin står på pakkene.


 Så, hjemmelagd marsipan:
100 gr mandelmel
1-2 eggehviter
vaniljepulver (smak til)
4-6 ss sukrinmelis (eller smak til selv)

Legg dette i en passende form (feks brødform eller annen form til du får passende høyde på marsipanlaget). La det kjøle seg før du heller over geléen som nesten har begynt å stivne. 
Jeg lot det stå over natten før jeg kuttet det opp i firkanter. 

Da gjenstår det siste: 
Smelt 200-300 gr mørk sukkerfri sjokolade i vannbad med litt cocosa med eller uten smak eller delfiafett. På denne måten blir sjokoladen mer tyntflytende og lettere å jobbe med.
Dypp firkantene i sjokoladen og sett på bakepapir.  Pass på at sjokoladen ikke er altfor varm når du starter.
Avkjøles i kjøleskapet. Der bør de også oppbevares. 
Lite karbohydrater og nydelige i smaken. 

Snickers:
Følg oppskriften på smørkarameller. Når karamellen er litt avkjølt så heller du det over i en brødform dekt med plastfolie. Hell peanøtter over som du dytter litt nedi. 
Ha i kjøleskapet noen timer. 
Del i firkanter og dypp i sjokolade som nevnt over her. 
mmmmm! Kjempegodt! 

Vel bekomme! 

Godt jeg nettopp har spist middag: 
Kylling surret i bacon bakt i ovnen med blomkålris med smårettbacon og stekt sjampinjong. Saus laget av fløte og blåmuggost.

6 kommentarer:

  1. Dette så farlig godt ut, Lina! Og den middagen så lekker ut! Ble sulten her nå!!
    Klem, c

    SvarSlett
  2. Hvordan skal jeg klare å få til så god smak på geleen som du hadde egentlig? Du skriver at man må finne ut det selv, da er det ikke sikkert de blir like gode som dine... :/ Tror jeg heller kjøper en ferdigpakke gelepulver jeg :P

    Og hvor kan jeg få kjøpt sukrinmelis uten å bestille på internett? Må kjøpe inn alt ganske fort vet du pga at jeg skal lage troikaen på lørdag ;)

    Svett klem fra Jean som nettopp har vært på trening ;D

    SvarSlett
  3. Jean: Du kan selvfølgelig kjøpe pakkegele! Men da blir den jo ikke lavkarbo ;) Det samme med sukrinmelisen som du kjøper på helsekosten... den kan erstattes med vanlig melis. Men igjen, da blir ikke godteriet lavkarbo ;)

    Lykke til, søtnos :)

    Camilla: MYE god mat på lavkarbo altså :D

    SvarSlett
  4. Hei! Hvordan lager du blomkålris? Det hørtes godt og sunt ut:-)

    SvarSlett
  5. Hei anonym:
    Blomkålris lager jeg ved å raspe blomkålen i "storhullet" rasp. Så steker jeg bare blomkålen et par korte minutter i stekepannen med noe deilig krydder, salt og pepper, eller hva du måtte ønske :) Det er også godt å ha i ost og fløte. Lykke til!

    SvarSlett
  6. er disse oppskriftene ketogene?

    SvarSlett