mandag 4. april 2011

Iherb-pakker, nye kokebøker og muffinsbaking!

Lina har fått nye pakker fra Iherb!! Det er såååå gøy å få pakker at jeg blir som et barn på julekvelden. 
Ikke bare fikk jeg EN pakke, men TO. Her er innholdet:

Xanthan Gum (bindingsmiddel)

Psyllium Husk Powder (Fiber Husk)

Erythritol  (Sukrin)





Stevia er søtningsmiddel som kan brukes i bakst, mat, drikker osv.



Tidligere kjøpte jeg kuponger gjennom groupon på Super Nature-butikken. En kupong kostet 240 kr og hadde en verdi på 600 kr. Jeg kjøpte to kuponger og dro for å handle i butikken på Majorstua lørdag formiddag. Litt skuffende over utvalget da de hadde lite lavkarbovennlige produkter. Og det de hadde, hadde jeg endel av hjemme fra før av. Derfor endte jeg opp med dette:

Matglede med lavkarbo 
Bakeglede uten sukker - ANBEFALES!

Og denne Okinawa Omega 3 og 9-Olja da, som skulle være så bra for helsa og hormonbalansen i kroppen. Tror jeg ble lurt... jeg fikk den for en kupong, men den kostet i utgangspunktet 550 kr. 

Men bøkene har jeg stor glede av! Jeg skal være bortreist en uke på Ridderrennet, men gleder meg til å komme hjem og prøve ut noen oppskrifter :)





Men før den tid: Jeg måtte lage noen muffinser og bruke kokosmelet mitt! Melet har stått i hyllen en stund nå, og bare skreket etter å bli brukt. For å lage nydelige, fluffy vaniljemuffins med et hint av kokos trenger du dette:
4 egg 2 kh
1 dl sukrin
1,5 ts bakepulver 1 kh
0,5 ts kardemomme
50 gr kokosmel 2 kh
0,5 dl fløte 1,5 kh
0,5 dl vann (eller kutt ut og øk fløte istedet)
50 gr smør 0,5 kh
1 ss fiberhusk

valgfritt: søtningsmiddel/smakstilsetning. For eksempel Stevia dråper med smak, blåbær, bringebær, nøtter, sitron, sjokolade/kakao. 

Jeg valgte min røre bare plain denne første gangen, men ser for meg at neste gang så vil jeg ihvertfall dytte en sjokoladebit nedi hver og en av muffinsene før de stappes i ovnen... mmmm!

Pisk egg og sukrin til "eggedosis". Bland i resten og fordel i 8 store muffinsformer. (Bruker du vanlige muffinsformer får du sikkert 10-12 stk).  Stekes på varmluft 175 C i 15 min. 

Totalt 7 kh, eller litt under 1 kh pr muffins.  Digg in!

Så kan du jo lage smørkrem/sjokoladekrem eller en annen form for topping ;) 

Nå må jeg tilbake til pakking av snippsekken annonserer med dette en bloggtørr uke i vente. 

Snakkes!



3 kommentarer:

  1. Hei hei.
    Grolla fra lavkarbo.no her. Hva bruker du Xanthan Gum (bindingsmiddel)istedefor? Jeg pleier bare å bruke fiberhusk og har nå bestilt dette fra Iherb.

    SvarSlett
  2. Gro-Lise!
    Det er et bindemiddel, som fiberhusk også er, ja. Men det trengs veldig veldig lite xanthan gum. Har brukt såvidt en halv ts for å tykne sauser feks. Ellers så finner jeg noen oppskrifter rundt om kring som inneholder det. Så da tenkte jeg at det var kjekt å ha ;) Men selv bruker jeg det mest i sauser - fordi jeg ikke bruker mel til å tykne d :)

    SvarSlett
  3. Okei, takk skal du ha :)

    Har du vært borti bake pro? Vet du om det finnes noe erstatter for det på Iherb?

    SvarSlett