torsdag 24. februar 2011

Solsikkebrød

Som sikkert mange av dere vet så går jeg på lavkarbodiett. Jeg startet på denne dietten relativt nylig og prøver så godt jeg kan å orientere meg og finne alternativer til ting jeg ellers er vant med å spise. Som feks brød - det er fy fy på lavkarbo. Det finnes mange oppskrifter der ute, og jeg har prøvd et par av de med mindre hell. 


Nå lager jeg solsikkebrød og jeg har virkelig trua! 
Jeg fulgte denne oppskriften: solsikkebrød 




3 egg
75g kremost


1/2 dl fløte
110g finmalte solsikkekjerner
1 ss fiberhusk
1/2 ts bakepulver
1 ts salt
(jeg drysset litt sesamfrø på toppen også)


Jeg malte solsikkkjernene i min nye fine blender. I heart you!

Bland sammen i kjøkkenmaskin og smør røra utover i en firkant på bakepairkledt langpanne.






Stek på varmluft 175g i 20 min.

Når den er litt avkjølt deles den opp i mindre firkanter m et pizzahjul.



Jeg dobblet oppskriften og lagde to brett som ga med 24 firkanter til sammen. 
Totale karb i min røre: 23
altså litt under en karb pr skive :)

Det luktet utrolig godt når dette stod i ovenen og resultatet ser bra ut. Jeg gleder meg til å hogge innpå imorgen (akkurat nå er jeg fremdeles mett av middagen!). Rapport og bilde av smakingen vil skje ;) se for dere en av disse skivene med gulost, skinke og paprika! 



3 kommentarer:

  1. Kjenner jeg blir litt inspirert til å starte på lavkarbo selv når jeg ser hvor mye godt man lage!

    Gleder meg til bilderapport fra smaking ;)

    klem,c

    SvarSlett
  2. No ha e årna røra t solsikkebrød :D men dænj æ skikkele bløt da, å e fælt oppskrifta t punkt og prikke. Ska dænj vær sånn??? :/ kan e forresten lætt dænj stå i et par tima fynnj e stekje dænj tru? Må vænte t e ska bruk o'ovn t e ska stekje hembåkkåkaku mi sjø ;)

    SvarSlett
  3. Den tykner ganske fort, som jeg vet du allerede har erfart nå, Jeanette ;)

    SvarSlett