lørdag 26. februar 2011

Peppermyntefyllt konfekt - lavkarbo

Jeg vet Camilla venter på oppdatering ang solsikkebrødsmakingen, men det gikk litt fort i svingene i dag morges, så det får bli snart! Fra det ene til det andre: 


Man kan kose seg på lavkarbo også! Fredagskvelden brukte jeg på å lage denne herrrrrlige peppermyntekonfekten som bare smeltet i munn. Oppskriften fant jeg her.
 mmmmmm!


Hva jeg brukte:
 150 g sjokolade fra Cavalier.

 Jeg blandet mørk (ca 4 g karb pr 100 gr) og lys (ca 10 g karb pr 100g).

Peppermyntekremen:
20 g romtemperert meierismør
5-6 ss sukrinmelis
1/2 ts flytende søtning fra Natreen
4 ss kremfløte
5 dråper peppermynteolje

12 små konfektformer (ikke avbildet)



Smelt sjokoladen i mikroen eller i vannbad. Ikke la den bli for flytende! 
Tryll frem 12 små konfektformer og fordel en halv ts sjokolade i hver. Smør formene godt inn med sjokoladen "opp langs veggen". Avkjøl dette til det stivner. Kjøleskap eller fryser. Sistnevnte mer tidseffektivt :) Så gjør du dette EN GANG TIL slik at sjokoladeskallet blir litt tykkere. 


Lag så peppermyntekremen ved å mikse ingrediensene sammen. 
Det skal se ca sånn ut, ja.
 Putt det i en pose:


...som du klipper hull på og spruter i de avkjølte sjokoformene:
Jeg brukte en skje til å "presse kremen litt flatt nedi" for så å ha en siste runde med sjokolade for å lukke konfekten. Dette er lettere om du har satt konfekten til å avkjøles slik at kremen også blir litt kaldere og stivere før siste finish.


Så avkjøl igjen, før du løsner konfekten ut av formene. Velbekomme!



Oppskriften inneholder totalt ca 12,5 karb. Altså litt over 1 kh pr konfektbit :) 



HUSK: sukkerfri sjokolade kan ha uheldige sideeffekter som magevondt og do-løping. Så ikke kast i deg for mange;) 

3 kommentarer:

  1. Imponert over tiltakslysten din! Både solsikkebrødene og disse konfektene så veldig velsmakende ut - og lavkarbosjokoladekaken din _vet_ jeg er god. Stå på, karboturid!

    SvarSlett
  2. Du er søt, Mich!
    Disse var fantastisk gode altså!!! Bør prøves ;)

    SvarSlett
  3. Jeg kan bekrefte at de er gode. Smaker som After Eight! :)

    SvarSlett