fredag 14. oktober 2011

Superenkle tovede tøfler! 1-2-3-ferdig!

Denne oppskriften fikk jeg av venninnen min, Rannveig, og den er kjempeenkel å følge :) 
Endelig fikk jeg meg til å lage et par tovede tøfler.
Her er resultatet:


Dette trenger du:
4-5 nøster Eskimo eller Fritidsgarn
Rundpinne str 7

Slik gjør du:
Størrelse 39-40:
Legg opp 60 masker (str. 41 -->62 masker), strikk annenhver rett og rang (perlestrikk) i 20 cm.
Fell så 12 masker på hver side. Brett arbeidet. Fra nå av skal du strikke rundt og rundt, "tunell" til det måler 30 cm (str. 41 +2cm).

Nå er du kommet til fellingen!
Strikk 4 rett også fell 2 sammen i en omgang, deretter en omgang uten felling hvor du strikker rett/vrang. Strikk 3 rett og to sammen i en omgang, deretter en omgang uten felling. Strikk 2 rett og 2 sammen til tøffelen er ferdig. Klipp av tråden slik at du har litt tråd til å tre gjennom de resterende maskene og fest så tråden. 
Sy sammen tøffelen bak.

Størrelse 34-38:
Legg opp 54 masker og strikk annenhver rett og rang i 19 cm. Fell 12 masker på hver side.
Ha over på settpinner og strikk rundt til tøffelen måler 28 cm. Fell av på samme måte som over.

Hvordan tove:
Kast tøflene i vaskemaskinen sammen med et håndkle eller lignende. Ha vaskemaskinen på 60/70 grader med litt grønnsåpe. De tovede tøflene tørkes på baderomsgulvet feks. Husk at de kan formes mens de er våte hvis du vil strekke litt på de ;)


Disse tøflene kan skli litt på parkett. Derfor kjøpte jeg denen fine tuben på Panduro og lagde små prikker under tøflene som skulle stå og tørke i 12 timer. Perfekt for både meg og barns sokker/innesko/tøfler. 

Tøflene kan pyntes med uante muligheter. Feks med å sy på tovede kuler som disse som du får kjøpt på Søstrene Grene, eller feste på heklede blomster ;)


Strikk og tov i vei!



God høsthelg til dere alle!

2 kommentarer:

  1. Hei:) Utrolig fine tøfler.. Men hva gjør du når du feller? Og hvordan bretter du arbeidet? Hvis jeg skal strikke til en gutt på 8 år, hva skal jeg bruke av masker??:)- Kaja

    SvarSlett
  2. Hei Kaja!
    Tøflene er superdeilige og et must i vinterkosen her i heimen.
    Når du feller så strikker du rett og slett bare to masker sammen til en. Altså annenhver rett og vrang vil bli litt utfordrende og går ikke helt opp, men gjør så godt du kan - det skal alikevel toves og vil ikke synes ;)

    Gutt på 8 år, ja... hmm - avhenger jo av str hans. Det skrev du ikke noe om. Men jeg ville prøvd meg på 52 eller 54 masker kanskje?

    Lykke til :)

    SvarSlett