torsdag 20. oktober 2011

Eplemos/eplesyltetøy av epler fra farmors hage

Å lukrative husmorstilværelse!
Tirsdag besøkte jeg farmor og farfar ute på Nesodden. Jeg og farmor spiste lunsj sammen, mens farfar jobbet frivillig på Kiwanis. Åh, som jeg nøt den lunsjen med deilig hjemmelagd eplemos/syltetøy!


Og heldig som jeg  var, så fikk jeg ikke dra derfra tomhendt. Etter et dukk i vitrineskapet var jeg et tesett fra  Royal Copenhagen Blå Blomst rikere og og en tur i kjelleren resulterte i to poser epler fra hagen.
                                 


                                                    Åh store lykke! Jeg følte meg så heldig der jeg satt i bilen hjem :)
Gleden var stor over tesettet som min farmor arvet av sin tante en gang i tiden. Farmor har samlet på settet og nå skal jeg få lov å gjøre det samme. Jammen hyggelig med arvegjenstander! Gleder meg til å pakke det opp når vi flytter inn i huset i november.


Eplene skulle bli til herlig eplemos slik jeg fikk servert hos farmor! Jeg skrelte eplene, fjernet innmaten og kuttet de opp i biter. Disse kokte jeg opp på middels varme til alle bitene var blitt til mos.

Så kokte jeg glass til å ha mosen på - da er jeg sikker på at de er rene og det blir bra vakum når jeg fyller de med eplemos og lukker igjen! Lagre de kjølig så holder de leeeeenge. Også UTEN sukker! 


Bare se hva jeg fikk ut av en full pose med epler som jeg kokte opp i to middels store kjeler:    

                                    

Nå koser jeg meg med eplemos hver eneste dag! Noe kan kanskje gies vekk også... 
Eller ikke. Er redd for at det skal gå tomt for fort gitt... 


                                 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar