tirsdag 28. juni 2011

Lavkarbo på ferie - knekkebrød må med!

Nå nærmer sommerferien seg med stormskritt! Jeg skal 10 dager på seilferie til Kroatia og har allerede begynt å pønske ut alt jeg skal ha med meg. Middager blir ikke den store utfordringen, da hopper jeg  bare over kongekarbokilder som ris, pasta, brød osv, også holder jeg meg til så rene produkter som mulig - kjøtt/fisk og grønnsaker. Men så må jeg ha med noe som jeg kan ha til frokost/lunsj/kvelds: Knekkebrød! 
Det finnes utallige oppskrifter på knekkebrød done low carb, hvilken liker du best? Etter å ha sett 10-talls oppskrifter lagde jeg mine knekkebrød this way:


Dette trenger du:


1 dl sesamfrø
1 dl gresskarkjerner
3,5 dl solsikkekjerner
1dl linfrø
2,25 dl kli
2 store toppede skjeer fiberhusk
1/2 ts salt
5dl vann



evt hakkede nøtter etter ønske
Slik gjør du:
Bland alt sammen og smør det utover to bakepapirkledte bakebrett. Del opp i ruter (jeg fikk 24 store) før du har begge platene i stekeovnen på 
150 C i ca 60 min. Bytt plass på stekeplatene etter 20 min og etter 40 min. 


Også har jeg jo selvfølgelig tenkt på hva jeg skal knaske på når de andre knasker snop... jeg skal ha med mitt eget ;) 


Kjøpt på Helsekost og Iherb

1 kommentar: