tirsdag 7. juni 2011

Bløtkake - the low carb way!

Hvorfor skal ikke JEG få spise bløtkake også? Dette var spørsmålet jeg stilte meg før 17. mai. Vi var invitert både på frokost og grilling på ettermiddagen, og det ville naturligvis bli kaker - som jeg ikke kunne spise. Så da var løsningen å bake selv da. Utgangspunkt for oppskriften fant jeg på lavkarbo.no.  Her ser dere resultatet:
mmmmm, ja. Nå vil du kanskje vite hvordan jeg lagde den?


Dette trenger du til et lag (jeg lagde 3): 
3 egg
3 ss sukrin
3 ts Johannesbrødkjernemel/ JBKM (fåes på helskosten. bilde
litt vaniljepulver/essens etter smak
0,5 ts bakepulver


1 boks Kremfløte (piskes til krem med litt søtning og vanilje i) 


Slik gjør du: 
Pisk eggehvitene stive før du har oppi plommene 1 etter 1. 
Ha i sukkeret/søtningen, bakepulveret og sikt så JBKM over og pisk kraftig. Røra skal være luftig.


Smør en springform (jeg brukte 20 cm) med smør på kantene og bruk bakepapir i bånn. Sett i ovenen på 200 C i ca 10 min. 


OBS: den vil falle sammen uansett...
Avkjøl på rist.
Jeg lage 3 slik at jeg fikk 3 lags bløtkake :) 



Hva du vil ha mellom lagene bestemmer du selv. Jeg valgte hjemmelaget bringebærsyltetøy, hjemmelaget vaniljesaus (eggeplommer, vanilje og fløte kokes til det blir tykt - ha så i litt gelatinpulver), bananer (high carb!) og krem på toppen. Pyntet med jordbær og blåbær siden det ble veldig 17.mai-ish :D


Lykke til!

3 kommentarer:

  1. Så flink du er, Lina! Jeg kjenner jeg har lyst til å hive meg på lavkarbobølgen jeg også når jeg leser det du skriver :) Mamma vurderer sterkt å å begynne med det, men hun har ikke riktig motivasjon. Tips til hva jeg kan si til henne for at hun skal komme i gang?

    klem, camilla

    SvarSlett
  2. Nommen! Mange gode oppskrifter å prøve ut - må prøve lavkarbo jeg også!

    Strikkeklem fra Camilla (du vet hvem... ;-) )

    SvarSlett
  3. Hei til begge Camillaene :D

    Camilla Jin: Det absolutt beste med lavkarbo er det stabile blodsukkeret, som å leve et helt annet liv! Også kan man spise så mye god mat. De store karbokildene som ris, potet osv finnes det gode erstatninger for og jeg savner det ikke. Knekkebrød lager jeg jo selv, brød lager jeg selv, kaker baker jeg uten mel og sukker osv. En må bare finne de gode oppskriftene og skrive dem ned i NY oppskriftsbok. Selvfølgelig savner jeg en bolle i ny og ne, og det kan jeg spise på de planlagte høykarbodagene. Men de er godt planlagte og er ikke så ofte ;)

    Hun må jo bare begynne i det små: kutte ut poteter, ris og pasta: bruk sellerirot (med fløte="fløtegratinerte poteter"), blomkålris eller squash e.l. som erstatninger. Eller som meg: oftest kutter jeg det ut og lager mer av grønnsakene ved siden av. Salat + ostegratinerte grønnsaker + kjøttet. mmmm! + SAUS :D

    Man kommer bra inn i det etterhvert, men en kan jo bare starte i de små...

    SvarSlett